Dag: 13 juni, 2017

Dag 33 : Intressanta människomöten


Det bästa med YWAM är de intressanta människomöten och konversationer man kan ha med människor från alla håll och kanter (vilket jag har haft idag). Med andra ord har jag haft en lyckad första dag.


Bild : Huset där jag bor

Morgonen började med frukost i sällskap med ett gäng afrikaner (fransktalande) och jag måste koncentrera mig för att förstå vad som sades eftersom jag inte alls var van med deras accent, men det gick trots allt bra att ha en konversation med dem och jag är hjärtligt välkommen till Elfbenskusten (côte d’Ivoire) när helst jag vill. 

Efter frukosten hölls det en liten bibelstudie om den samaritiska kvinnan vid brunnen och så träffade jag på ett annat bekant ansikte (också en ledare från min DTS i Paris). I hallen efter bibelstudien mötte jag också på den finska kvinnan och pratade lite finska. 

Dagens arbetsuppgift bestod av att stryka och mangla (okej, det heter helt säkert inte mangla), men jag fick för första gången använda maskinen som ni ser på bilden. Jag vet att jag har sett en sån maskin förr men jag har aldrig använt en sådan, men den var riktigt användbar och den var kul att använda (Mommo eller Famo, vad heter maskinen?).


Det här bordet stod tomt vid dagens slut.


Så från 9-12.30 och 14-17.30 strök jag och vek ihop allt från små handdukar till stora lakan och jag kände mig riktigt husmoderlig. Jag var inte heller alls uttråkad utan istället var det en mycket avslappnande arbetssyssla och jag gjorde allt möjligt samtidigt. Jag pratade med Alan, lyssnade på musik, fransk radio och två predikningar. 

Under middagen hade jag en mycket intressant konversation med veckans talare på ”counseling school” (det pågår på tillfället tre utbildningar här så det är fullt med studerande och talare här på basen). Talaren var iaf från Sydafrika men bor i London sedan länge tillbaka och är en ”counselor” (det går bra det här med svenska idag). 

Men dagen slutade inte med middagen utan tillsammans med två andra tjejer härifrån hade vi en liten huladans träning (från en youtube video). Ingen av oss hängde riktigt med men vi hade kul i alla fall. Med dessa två tjejer plus min rumskompis kommer jag troligen träna regelbundet under de framtida veckorna eftersom jag gick med i deras ”workout club”. Varje gång roterar det vem som drar träningen och om två gånger kommer det vara min tur. Jag är hur glad som helst att jag har hittat någon att träna med för det är mycket roligare och mer inspirerande. 

