Dag: 11 juni, 2017

Dag 31 : À la prochaine


Började morgonen med att gå en sista gång till marknaden (för den här gången). Vädret var vackert och jag köpte en sista canelé (som jag sparade tills tågresan imorgon). På marknaden råkade jag också höra något rätt så otrevligt. 

Det var ett samtal mellan en försäljare och en kvinna. Kvinnan pekade på en klänning och frågade om det fanns i hennes storlek och försäljaren svarade fräckt ”ja, men inte för dig, det är för dyrt för dig”. 

Helt ärligt talat var jag chockad över denna konversation och det fick mig att tänka på en scen ur Pretty Woman (ni vet när huvudpersonen vill köpa kläder från en dyr butik och försäljaren är oförskämd). Det påminde mig också om det sorgliga faktum att vi gång på gång berövas chanser och möjligheter eftersom vi blir bedömda för vårt utseende. 

När jag hade vandrat runt på marknaden for jag vidare till kyrkan på gudstjänst och efter gudstjänsten ordnades lunch utanför kyrkan. Det var en perfekt sista gång i församlingen och jag hade möjligheten att säga hejdå till alla mina syskon i tro som jag har spenderat de senaste veckorna med. 



Resten av dagen har jag spenderat tillsammans med familjen. Vi har inte gjort något speciellt, utan bara tagit det lugnt, pratat och så åt vi middag tillsammans. Har även packat min väska (som var svårare att stänga än innan jag kom) och sagt hejdå till farföräldrarna och systern och systerns två pojkar (dvs grannarna). 

Det finns alltid ett visst vemod att säga hejdå men det är därför man säger à la prochaine (ung. Tills vi ses igen/tills nästa gång vi ses) och så hoppas man att man snart ses igen. 

Dag 30 : Tar tillvara den sista tiden 


Har haft en mycket vacker dag från morgon till kväll. Spenderade förmiddagen med familjen och vi åkte till la Dune du Pilat som är Europas största sanddyner (om jag har förstått det rätt). Det var helt klart dagens motion att bestiga sanddyner med sanden som gled under fötterna men det vart värt det, för utsikten var magisk. 

På eftermiddagen böt jag sällskap från familjen till församlingens ungavuxna och med ett gäng på 10 personer åkte vi till stranden. Det var härligt. Vattnet hade en perfekt temperatur och vågorna var inte för höga men inte heller för låga. 


När kvällen kom åkte vi till Arcachon (en vacker närliggande stad vid havet) och vi åt middag vid stranden och såg solen gå ner. Till sist avslutade vi kvällen med lovsång på stranden. 


Den här dagen kunde med andra ord inte ha varit mycket bättre.