Dag 9 : En vacker stad

Jag har redan varit här en vecka men idag var det första gången som jag besökte Bordeaux. Jag bor ju i en stad utanför Bordeaux och min praktikplats är också i ett annat område än Bordeaux.


Hade bokat en guidad två timmars promenad tur i staden så tillsammans med en grupp på kanske 15 personer och en äldre man som guide gick vi omkring i centrum och fick upplysningar om stadens historia och olika monument. Det är en vacker stad, Bordeaux, det är det verkligen. Många gamla vackra stenhus och så finns det ju en flod där (och jag älskar städer med floder i). 

Efter guidningen åt jag lunch på en restaurang och när jag nästan hade ätit färdigt min rätt så började det spöregna så att de förstörde mina sista munsbitar, men de gjorde mig ingenting för de erbjöd mig dubbel dessert istället. Och de som känner mig vet hurdan sockerråtta jag är, så det var ju egentligen helt perfekt.


På kvällen åkte jag iväg med föräldrarna i familjen som jag bor hos runt till olika ställen. Först besökte vi en mässa var det fanns en utställning om ”route 66” i USA (vilket var rätt så intressant). Efter det åt vi middag på Ikea och jag kände mig nästan som hemma. Till sist besökte vi två olika muséer eftersom det var ”La nuit des musées” (museernas natt). 



Har alltså haft en väldigt fullpackad och intressant dag. Tog ett par bilder eller två med kameran men de får ni se en annan dag. För tillfället får de räcka med de telefonbilder som finns här i inlägget. 

En reaktion på ”Dag 9 : En vacker stad

  1. Ja, en intressant dag. Ditt halsonda har åtminstone inte hindrat dej. Tänk att det gått redan över en vecka. Men du har ännu en dag ledigt idag så du hinner också vila dej.
    Kramar

Kommentera

