Dag 5 : coupe de cheveux

Idag var det dags för dag två på min praktikplats. Arbetsuppgifterna var dels samma som igår (kopiera, klistra in, skriva) dels nya (fick börja förarbetet för en ny katalog). Jag trivs egentligen ganska mycket med mina arbetsuppgifter. Det är rätt så mekaniskt och det blir mycket sittande men på nåt sätt är det ändå kul. Idag numrerade jag t.ex. bilder. Dessutom vågade jag prata lite mer med lite flera människor istället för enbart små ”Oui” och ”non” och ”Merci”, imorgon ska jag prata ännu mer, det har jag bestämt. Jag är ju ändå här för att prata franska.

Efter jobbet smällde jag ihop en middag och sedan åkte jag hem till en frisörstuderande (och hennes pappa) för en klippning. Det var nämligen så att jag förra fredagen såg en annons i matbutiken (det är underligt hur många bra annonser jag har hittat i matbutiker). Det var hur som helst en frisörstuderande som sökte efter en volontär till en klippning inom ramen för sin slutexamen. 

Jag tänkte varför inte slå till? För det första var det verkligen dags för mig att klippa håret, för det andra så var det till hjälp för henne och för det tredje så var det gratis.

Frisörstuderande och hennes pappa var mycket trevliga och pappan pratade konstant med mig medan jag klipptes. Frågade frågor om Finland och finländares åsikter om Frankrike och dylikt. I övrigt så är jag nöjd med klippningen. Det är skönt med lite variation och nu blir ju åtminstone Famo nöjd. Hon som alltid funderar om jag inte snart ska klippa mitt hår kort igen.


2 reaktioner på ”Dag 5 : coupe de cheveux

  1. Du är vacker hur du än har ditt hår. Men det mår ju bra av att få bort de slitna topparna.
    Är ni många anställda på jobbet? Är det lika som här att man har kaffepauser och lunchpaus eller är det bara jobb? Spännande tider för dej. Kramar

Kommentera

