Dag 1 : la vie est belle

Tidigt imorse vinkade jag av mamma och Alan på flygplatsen och när jag kramade Alan för en sista gång på 8 veckor så var jag för en stund nära till tårar. Jag lyckades ändå bita ihop och inga tårar föll. Efteråt insåg jag att jag är så otroligt lyckligt lottad över att få ha såna människor i mitt liv som det tar ont att vara ifrån, även fast det bara handlar om en kort period.

‘Sorgen’ varade ändå inte länge eftersom känslor av glädje och förväntan steg upp ur mitt inre & jag påmindes om min kärlek till Frankrike och det franska språket. Jag vill ju vara här.

När jag väl anlände i Bordeaux möttes jag av sol, värme och franska skyltar (det blir inte mycket bättre än så). Och sedan dess har jag mötts av en oändlig gästfrihet.

Jag bor hos en fransk familj med en 15 månader gammal pojke (som heter Paul och är världens sötaste pojke). Det var mamman i familjen hämtade mig från flygplatsen och sedan dess har vi spenderat hela dagen tillsammans. 

De bor på ett idylliskt ställe, i ett gammal mysigt hus med en stor trädgård med tre hundar, en katt, en kanin och två getter. Visst låter det som en härlig plats mitt ute på landet? Och så känns det också, för när man står i deras trädgård och klappar getterna så förs man till en annan värld, man förs till den franska landsbygden. Men sen går man en kort promenad (ca 5 min) och man kommer till ett vackert stadscentrum med butiker och caféer samt tåg, bussar och tram som snabbt och enkelt för dig in till Bordeaux. 

Jag hade inga förväntningar, jag visste ju knappt vad som väntade mig här i Frankrike, men det här stället, den här familjen, allt är bättre än jag någonsin hade kunnat drömma om. Det är perfekt. Jag är tacksam, så oerhört tacksam för denna möjlighet och denna chans. Mitt hjärta säger tack gode Gud, mäster planeraren som har ordnat ett sådant här ställe för mig.

Nu ligger jag på mitt egna lilla loft och hör föräldrarna småprata med varandra på franska. Jag känner mig lycklig. Och jag upplever faktiskt att detta blogginlägg inte alls gör rättvisa till verkligeheten. Jag lyckas inte sätta ord på detta vackra universum som jag befinner mig i. 

Kommentera

