Jag önskar att vårt samhälle vore som ambulansen som kör mot rött

Idag när jag i snöslasket stod och väntade på att trafikljuset skulle bli grönt kom en ambulansbil körande förbi i raser fart. Den gav ifrån sig sitt vanliga tut, så som den gör när det är bråttom till sjukhuset och stannade naturligtvis inte för det röda ljuset. Vid synen av detta var det en del av mig som berördes djupt. Det är ett självklart faktum att ambulansbilen får bryta mot trafikregler (köra överhastighet och mot rött). Vi är alla okej med det eftersom vi förstår att all tid i dessa situationer är av största vikt och att det kan handla om liv eller död.

För mig symboliserar ambulansen som kör mot rött hopp. Hopp, eftersom hela detta fenomen visar att människolivet är värdefullt. I själva verket önskar jag att vårt samhälle vore som denna ambulans. Jag önskar att vårt samhälle i alla områden skulle prioritera människan och hennes välmående. Jag önskar att människolivet alltid skulle ses som värdefullt, inte enbart när någon är allvarligt skadad. Jag önskar att vår största skatt inte skulle vara i framgång, popularitet eller förmögenhet men istället ligga i människan och hennes Skapare.

traffic-lights.jpg

Bild: google

Kommentera

