Det är lätt att sjunga ”Jag ärar dig”

Det finns otaliga lovsånger med fraser som upphöjer Gud, till exempel ”jag ärar dig”, ”all ära till Gud”, ”jag upphöjer dig” osv

Och ta mig inte fel, jag älskar dessa lovsånger. Jag älskar att med sång få upphöja Gud och ge Honom all ära. Det jag vill säga är att det är lätt att sjunga med i lovsånger när man står mitt i kyrkan och alla sjunger med. Det är svårare att leva ett liv som faktiskt ärar Gud.

 Jag vill göra mitt liv till en lovsång till Dig,där var ton skall en hyllning till Dig bära,och i dagar av glädje och dagar av sorg,vill jag leva var dag till Din ära – psalmsång 

En underbar psalm, en av mina favoritpsalmer som prickar rätt med orden. För visst är det att ära Gud när vi lyfter våra händer och sjunger med i sången ”jag ärar dig Gud” i kyrkan, men jag påstår att detta är den lätta delen. Vi är ämnade för att ära Gud varje dag för resten av våra liv, varje minut, och detta är den svåra delen. Vi ärar Gud, vi upphöjer Gud först och främst utanför kyrkan och inte i kyrkan. 

När vi ser på våra egna tankar, våra ord och våra handlingar, ärar dessa Gud? Människor lyssnar inte först och främst till dina ord men till dina handlingar. Lever vi ett sådant liv som säger : Gud är värd all ära, Gud är stor, Gud är mäktig, Gud är härlig, Gud är nog för mig, Gud är allt jag behöver? Vad säger våra handlingar om oss? För om våra tankar, ord och handlingar inte ärar Gud, hur kan då vår lovsång en gång i veckan under gudstjänsten på riktigt, på djupet ära Gud?

”Om ni äter eller dricker eller vad ni än gör, så gör allt till Guds ära.”

‭‭Första Korintierbrevet‬ ‭10:31‬ ‭SFB98‬‬P

Kommentera

