Det svåra med att läsa Bibeln

Låt mig konstatera, att vi läser för lite Bibel i dagens samhälle och det vi läser förstår vi inte och det vi förstår tar vi inte till oss. Ändå är Bibeln Guds levande ord var vi får möta Honom och se lite mer av vem Han är. Han låter sig bli sedd genom Hans bok men trots detta så är det som att våra ögon vägrar se vad Han vill visa oss. 

Jag tänkte dela med mig av svårigheter och hinder som jag har stött på när det kommer till att läsa Bibeln, kanske känner du igen dig i dem? Jag kommer även göra mig ett försök att uppmuntra er att överkomma dessa hinder. 

1. Svårighet att hitta tid för att läsa Bibeln

Hur ofta hör man inte ursäkten, ”jag har int tid för att…”, och detta gäller inte enbart bibelläsning. Det är en ursäkt vi använder i väldigt många olika situationer. Det är som vi alltid har någonting på gång och vi springer runt hit och dit som galna höns. Ändå tror jag att det finns tid för allt som vi vill ha tid för, allt som vi prioriterar att ha tid för. Hur många av oss sätter inte dagligen tid på att surfa på nätet, kolla Facebook, instagram, snapchat? Har vi tid för det så har vi tid för att läsa Bibeln. 

Lösning: 

A) Först av allt kan det vara bra att se över vad du gör med din tid. Vart försvinner dina vakna timmar och vilken tid under dagen skulle vara den ultimata tiden för dig att läsa Bibeln? 

B) När du har kommit fram till detta kan det åtminstone i början vara bra att ha någon slags bibelläsningsplan. Jag rekommenderar starkt att Bibelappen youversion, där finns många bra bibelläsningsplaner. Där finns även dagens vers, så om du inte hinner med någonting annat läs åtminstone den versen. Om du har en tendens att kolla instagram ofta kan det vara hjälpfullt att följa Bibelvers instagrammare, då får du också lätt in Guds ord mitt i ditt instagram flöde.


2. Svårighet att hitta ork eller lust att läsa Bibeln

Kanske inser du att du har tid över för att läsa Bibeln men helt ärligt så har du ingen vidare lust eller ork att göra det. Det finns så mycket annat att göra, någonting som kanske kräver mindre energi eller koncentration av dig. Först av allt måste vi erkänna att det finns ett starkt andligt motstånd mot att läsa Bibeln. Djävulen vill inte att vi ska komma närmare Gud och han vill absolut inte att vi ska veta vad Gud tycker och tänker om saker och ting, för då kan vi ju bli mer lik Gud?! Fienden tycker vi ska tänka som världen och om vi inte läser Guds ord är det lätt att bli påverkade av världens tankar och funderingar. Det står ju i Efesierbrevet 6:12  att vi inte strider mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna.

Lösning: 

A) Steg ett, BE. Be den helige anden om hjälp att orka och ha lust med att läsa Bibeln. Den helige anden är vår hjälpare och om vi ger honom tillåtelse kan han förändra vårt hjärta och våra attityder. Jag vet detta av egen erfarenhet. För ett tag sedan hittade jag ett gammalt papper som jag hade fyllt i någongång i barndomen/unga tonårsåren. På pappret fanns olika påståenden och man skulle svara endera falskt eller sant. Ett påstående var: ”Jag tycker Bibeln är tråkig”, mitt svar: ett stort kryss i rutan SANT. Visst har jag blivit äldre nu och kanske Bibeln därför är mer intressant för mig idag, men jag skulle aldrig någonsin påstå att Bibeln är tråkig. Bibeln får mig att skratta och gråta, den väcker starka känslor, inland vänder den upp och ner på hela min världsbild och får mig att verkligt fundera över en massa saker. Jag älskar att läsa min Bibel och den är för mig den mest intressanta och livsgivande bok jag vet.

B) Börja smått. Om du inte är van att läsa Bibeln är det bra att börja smått. Kanske börjar du med att bara läsa en vers per dag som sedan blir till ett kapitel som blir till en bok. Det är lite liknande som om du ska börja träna men aldrig har tränat eller inte har tränat på en väldigt lång tid och tänker nu far jag ut och springer ett maraton direkt. För det första kommer du knappast klara av att springa 42 km utan att ha tränat inför det och för det andra finns det en stor chans att du kommer känna dig som ett misslyckande för att att du hade satt upp ett orealistiskt mål som du inte klarade, det kan till och med få dig att aldrig villa fara ut och springa igen. Du behöver alltså träna upp vanan att läsa Bibeln.

3. Svårighet att förstå Bibeln

Det finns många orsaker varför det är svårt att förstå Bibeln. Till exempel att de Bibeltexter vi läser är enbart en översättning från orginaltexten. Vet ni inte hur mycket som går förlorat i en översättning? Även fast det är en bra översättning klarar knappast ett språk att uttrycka exakt samma sak på ett lika bra sätt som orginalet. Det märker man lätt redan på alla andra slags böcker och texter i vår värld. En översättning tycks alltid förlora eller missa någonting. 

Annat som gör det svårt att förstå Bibeln är att vi inte förstår eller känner till de historiska och kulturella faktorer som finns i Bibeln. Många av de saker Jesus sade var till exempel självklart för de som lyssnade men kan vara ett mysterium för oss för vi lever i ett helt annat samhälle än vad de gjorde. Vi behöver förstå deras bakgrund, historia, samhällets syner, perspektiv, normer, kultur osv för att förstå Bibeln bättre. Vi behöver också förstå kontexten. Vem talar till vem, vad är kontexten och situation i vilken någonting sägs, varför sägs det som sägs, vad är de som vill bli sagt egentligen, vad har blivit sagt innan och vad sägs efter osv.

A) Det finns alltså en hel del saker som försvårar vår förståelse av Bibeln men genom bön (den helige andes ledning), genom att söka information om bakgrund, orginaltext osv och genom diskussion med andra kristna kan vi lätt få en bättre förståelse.

Själv brukar jag använda mig av hederliga Google och läsa flera olika källor, det är ändå viktigt att kolla vem som har skrivit det man läser, att det är pålitligt. Två sidor jag har använt ganska mycket är:

Biblehub var man också hittar text analys av bibelverser
Och

Got questions som enkelt svarar på många frågor
Men som sagt läs allt och granska allt tillsammans med Den helige anden. Låt Honom visa sanningen i allting du läser. 
4. Svårighet att låta det man läser förvandla ens liv

Det händer ofta att Bibeln talar direkt in i ens liv och man inser att det finns saker man behöver förändra, att man behöver omvända sig från sin synd. Ändå kan det vara svårt att låta det man läser förvandla ens liv. Kanske för att man tycker om den synd man lever i, kanske för att man är beroende av den synd man lever i, kanske för att det Bibeln säger går emot vad man själv, familj, vänner och samhället tycker och tänker. Ändå behöver vi låta Guds ord förvandla våra liv och hur gott är det inte att låta det göra just det. Svårt kan det ändå vara.

Lösning: 

A) Be den helige ande att hjälpa dig (hur många gånger ska jag nämna bönen?) Jesus säger ”Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er,”-‭‭Johannesevangeliet‬ ‭14:16‬ ‭

Den helige anden finns ALLTID tillgänglig att hjälpa om vi ber Honom om hjälp. Men vi uppmanas att handla efter Guds ord för om vi bygger på Hans ord så håller huset vi bygger.

”Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan. Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort.””

‭‭Matteusevangeliet‬ ‭7:24-27‬ ‭SFB98‬‬

Avslutningsvis vill jag ge er ett citat som jag skrivit ner i början av min Bibel, som jag läst från någon bok, minns dock  inte vilken. 

Du kan aldrig riktigt förstå skriften förrän du är villig att låta dig förvandlas av den

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s