Kärlekens väg 

Vad är det första som kommer i dina tankar när du hör ordet kärlek? Är det en djup underbar känsla man kan ha till sin partner, eller är det den kärlek en förälderhar till sitt barn, eller den känslan man får när man är upp över öronen ny förälskad i någon? 

Tusentals sånger, böcker, filmer, teatrar lyfter ständigt upp detta kända tema. Ändå undrar jag om de flesta vet vad äkta kärlek är, eller hur många som egentligen tror på en sådan. Vi lever i en tid var pojkvänner/flickvänner byts oftare än kläder och var skilsmässor är mer än normalt. Var mig, mitt och mina är viktigare än dig, ditt och dina. Var terrordåd, mord, våldtäckt, våld, rasism och hat ständigt finns närvarande i vårt samhälle. Vem vågar då tro kärlek, vem vågar hoppas?
Jag vill berätta till er om en kärlek man kan våga tro på och en kärlek som aldrig sviker. Agape kärleken. Agape är ett grekiskt ord som i Nya Testamentet oftast översätts till kärlek. Men Agape kärleken är annorlunda än den kärlek vi allt som oftast tänker på. Det är inte en broderlig kärlek vi har till nära och kära, för den kärleken översätts med philia och det är inte en romantisk kärlek för det översätts med eros. Agape kärleken inkluderar trofasthet, engagemang. Det är en kärlek som är osjälvisk. Agape kärlek beskrivs i 1 Kor 13 såhär:

”Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting.”

‭‭Första Korintierbrevet‬ ‭13:4-7‬ ‭SFB98‬‬

 Det här är en vacker kärlek, en kärlek jag vill ha och som jag verkligen behöver. Detta är Guds kärlek. I 1 Johannesbrevet 4:8 står det att Gud är kärlek, Gud är Agape. Alltså älskar Gud ej enbart men han ÄR kärleken själv. Han är vad som beskrivs i 1 Korintierbrevet 13.

Så den kärleken som karakteriserar Gud är inte någon slags fin känsla man har men det är en djup äkta kärlek som kommer från vem Gud är, från Hans natur. Guds kärlek är hur Han uttrycker sig själv. Han älskar även de som inte är älskvärda för det är vem Han är. 

Agape kärlek är dessutom aktiv, inte passiv. Den syns i vad den gör. Guds aktiva agape kärlek syns allra bäst i Jesus död på korset. 

”Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek [AGAPE] också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta.”

Efesierbrevet 2:4-5

Vi förtjänar inte denna kärlek men oj som vi behöver den. Det är den här kärlek vi längtar efter i djupet av vår själ, vårt hjärta. Det är den här kärleken vi söker efter i allt vad vi gör och i alla våra relationer.

Men hur kan en människa klara av att alltid älska såhär? Jag menar har du alltid varit tålig och mild, har du alltid handlat gott? Eller har du någon gång uppfört dig illa, avundas, skrutit eller brusat upp av ilska eller irritation? Jag vet att jag har det, jag har inte älskat med Agape kärlek. Jag har felat och inte handlat efter denna kärlek, jag är inte Gud, jag är inte Agape men jag behöver Hans Agape kärlek, och hur underbart är det inte att Gud bevisade sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare. ‭‭Romarbrevet‬ ‭5:8‬ 

Källa: http://www.gotquestions.org/agape-love.html

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s