Att tro på Jesus men följa sig själv

Idag vill jag fortsätta dela med mig av mina tankar med ett liknande tema som inlägget jag skrev för ett par dagar sen: När Jesus inte är en prioritet

Dagens tankar rör sig om att tro på Jesus men att följa sig själv. Jag tror nämligen detta är ett vanligt fenomen hos oss kristna i dagens värld, speciellt i västvärlden. Det är lätt att säga JA jag tror på Jesus men det är svårare att verkligen följa Honom.
Ändå läser vi i Matteus 10:38-39

”Den som inte tar sitt kors och följer mig är mig inte värdig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull skall finna det.”

Och i Lukas 9:23-26

”Sedan sade han till alla: ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det. Vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men förlorar sitt liv eller själv går förlorad? Den som skäms för mig och mina ord, honom skall Människosonen skämmas för, när han kommer i sin och sin Faders och de heliga änglarnas härlighet.”

‭‭Det finns alltså en kostnad till att följa Jesus. För att vara hans sanna lärjungar behöver vi bära våra kors varje dag.

Vad betyder det då att bära sitt kors? En teori jag har hört är att det betyder att man följer Guds vilja även då det går emot ens egen. Så som Jesus bad till Fadern i Matteus 26:39 ”Min Fader, om detta är möjligt, låt denna kalk gå ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill.” strax innan han bar sitt kors till Golgata och dog så att världen kunde räddas.

Låt oss alltså inte vara som fariséerna på Jesus tid om vilka Jesus sade ””Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig”.” i Matteusevangeliet‬ ‭15:8‬ .

Låt oss istället närma oss Gud, så skall han närma sig oss. Låt oss bekänna våra fel och misstag och följa Gud och lyssna till hans röst och ledning. Låt oss lära känna Gud på riktigt.

”Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud. Den som säger: ”Jag känner honom” och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom. Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i honom. Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.”

‭‭Johannes första brev‬ ‭2:3-6‬ ‭SFB98‬‬

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s