När Jesus inte är en prioritet 

Idag vill jag dela med er någonting som ligger nära mitt hjärta och som är en bön jag ofta ber för både mig själv och nära och kära. Det handlar om att Jesus får vara vår högsta prioritet i våra liv. 

Ledsamt nog har jag konstaterat att det är allt för vanligt hos kristna i dagens värld att vara ljumma (lukewarm) för Jesus och att Han ofta ligger på listan: om jag har tid, om jag har ork eller om jag har lust då kan jag ta tid med Jesus. För vad jag talar om nu berör de som har sagt sitt JA till Jesus och tror på Honom. Det är förståligt att de som inte tror på Honom inte kommer att prioritera Honom i sina liv. Jag talar alltså till er som erkänner att ni tror på Jesus men vet att han inte är i centrum av era liv. 

Om vi läser Matteus 6:33 står det:

”Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.”

‭‭Vi ser alltså en klar uppmaning om att söka Gud först och prioritera Honom först i våra liv. Vi ser också att där i ligger ett löfte om att Gud ska ta hand om oss och våra behov. Om vi ser på kontexten till versen ser vi att det handlar om att vi inte ska bekymra oss över vad vi ska äta, dricka eller klä oss med för Gud vet redan vad vi behöver. Vi ska alltså inte lägga vårt fokus på våra världsliga behov utan istället på Gud och Guds rike. Några verser innan, i vers 24 står det att :

”Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.”

‭‭Matteusevangeliet‬ ‭6:24‬ ‭SFB98

Mammon är ett ”arameiskt ord som betyder ”förmögenhet”, ”rikedom”.” (Ur svenska folkbibelns 98, fotnot). Vi kan alltså inte söka både den här världens rikedom och Guds rike samtidigt. Vi kan inte följa och tjäna den här världen samtidigt som vi följer och tjänar Gud för då kommer det sluta med att vi hatar den ena och älska den andra. Det är som att man står vid en vägkorsning som delar sig i två, det är omöjligt att gå på båda vägarna samtidigt.

I 1 Joh 2:15-16 står det dessutom:

”Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. Ty allt som finns i världen, köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda, det kommer inte från Fadern utan från världen.”

Vi har alltså ett val att göra, endera älskar vi den här världen och gör precis det som vi vill och har lust med. Söker efter den här världens rikedomar: förmögenhet, popularitet, kärlek av människor, ett vackert yttre osv. 

Eller så kan vi välja att älska Gud och följa Honom. Vi kan prioritera Honom och söka Hans rike först vilket leder till liv och liv i överflöd. Jesus själv gav upp ALLTING för oss, han var ”all in”. Han uppmanar även oss att ge allting och ett val måste göras för att vara ljumma kristna är inte ett alternativ.

”Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm. Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall, skall jag spy ut dig ur min mun.”

‭‭Johannes Uppenbarelse‬ ‭3:15-16‬ ‭SFB98‬‬

Vi kan inte fortsätta leva som kulturella kristna. Vi kan inte leva våra egna liv och sedan låta Jesus endast vara en liten del av våra liv. Jesus måste vara vårt liv, vara vårt allt.

 Det är allt eller ingenting. Det är som om du har ett förhållande med någon. Endera är man tillsammans med personen i fråga eller så är man inte. Om man då väljer att vara i ett förhållande med personen i fråga då går man inte och är otrogen hur som helst. Man har gjort ett val, att vara trogen till personen i fråga. Likadant är det med vår relation till Jesus. Du kan vara trogen eller du kan vara otrogen, det finns inget jag är lite trogen men ibland otrogen men det betyder nog att jag egentligen är trogen. Nej du är endera och detta ett val som måste tas.

Kanske anser ni att mina ord är hårda? Men det är desperata tider och ni behövs, ni behövs i Guds rike och ni behöver vara brinnande för Gud. Låt mig lova er, en nära relation med Gud är bättre än allt annat här i världen. Smaka och se att Gud är god står det och god är Han sannerligen. Men vi behöver vakna upp, låt oss inte sova längre utan stå upp och prisa Gud. Ingenting i den här världen är bättre än Gud och vad han kan erbjuda. För Gud ger oss liv, ja evigt liv ger han oss och har redan gett oss.

En sång kommer upp i mina tankar, som jag gått och sjungit på den senaste tiden och med vilken jag avslutar detta långa inlägg.

Utan dig är jag utan hopp men med dig har jag allt. 

Jag vill ge mitt liv tillbaka. Jag vill leva endast för dig, om mitt liv nu rasar samman lever jag för dig.

Annonser

En reaktion på ”När Jesus inte är en prioritet 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s