Åbo från min synvinkel

Nu har det gått en sisådär två månader sedan jag varit bosatt i Åbo och tro det eller ej men jag trivs. 

Jag älskar ån som flyter igenom staden och de gamla byggnaderna som finns här. Skolan är på gångavstånd och centrum inte mycket längre bort. Det finns butiker och caféer av alla de slag, ja t.o.m. caféer ägda av fransmän. 

Man hittar ett torg med torgförsäljare och en saluhall med färskt kött, bröd och bakverk. De närmaste jag kommer Frankrike finns just där i stämningen man får när man går omkring och människor säljer färska råvaror. 

För måhända diggar jag Åbo men en sak fattas, nämligen en fransktalande befolkning som säljer de färska råvarorna. Men för stunden får jag nöja mig med franskan på universitetet. 

   
   
    
    
  

Kommentera

