Coucou?

Det finns gånger som jag inte förstår mig på fransmän överhuvudtaget. Gånger som jag bara står där helt förbluffad och undrar hur de riktigt tänker.

Låt mig ge er ett exempel från idag. Det var nämligen så att jag och Alan var i en SFR-butik för att fylla på Alans prepaid kort på mobilen. När vi kom in i butiken bad en av arbetarna att vi skulle ställa oss i kö lite längre bort för att bli betjänade. Och det gjorde vi förstås.

Kunden före oss verkade ha något slags specialärende för det tog länge före hon fick sitt ärende fixat och när hon väl var färdig försvann mannen som stod i kassan bort till ett annat hörn i butiken medan vi stod kvar vid den tomma kassan.

I en *specialkassa lite längre bort stod två män och pratade med varandra. De såg mycket väl att vi stod vi kassan men det tog över fem minuter förrän en av männen lämnade sin kassa och kom för att betjäna oss. Butiken var dessutom nästan helt tom på kunder, det var vi och en annan kvinna där.

Detta är inte heller första gången som någonting sådant här händer. Jag ska ge er ett andra exempel (kanske jag redan har skrivit om det).

För drygt en månad sedan stod jag och Marine i en lång kö för att få svar på några frågor i en ”informationskiosk”. I kiosken fanns det tre arbetare. En kvinna som betjänande alla kunder och två män som stod och gjorde ingenting medan kön blev allt längre.

Jag vet inte deras orsak att inte betjäna kunder under sin arbetstid men det känns på nått vis lite franskt. Jag vill absolut inte prata illa om fransmännen för jag gillar dem stort. Det är bara väldigt intressant ibland att försöka förstå hur de tänker.

IMG_2438.JPG

IMG_2437.JPG

*specialkassa= vårt ärende kunde inte bli betjänat där

En reaktion på ”Coucou?

Kommentera

