Metro jumping

Det finns många saker jag älskar med Paris, och storstäder i allmänhet. Bland annat älskar jag alla valmöjligheter/alternativ som finns tillgängliga hela tiden. Men så älskar jag också en annan sak, nämligen ‘metro-jumping’. ‘Metro-jumping’ (vet inte om det är ett riktigt ord) betyder att du ser, hör eller vet att metron/tåget/bussen du ska ha kommer att åka iväg utan dig om du inte SPRINGER.

Så du sätter fart på benen, rusar förbi alla människor som en dåre, hör det pipande ljudet som signalerar att dörrarna kommer smälla igen, ökar farten ytterligare och hoppar in i tåget sekunden före dörrarna åker igen.

Det är en trevlig känsla nät du faktiskt hinner. Sedan finns det de gånger som du inte gör det och tåget glider förbi dig några meter framför ditt ansikte, vilket oftast känns otroligt frustrerande. Men så bor man ju i en storstad så väntetiden för nästa metro/tåg/buss är för det mesta inte speciellt lång.

I övrigt är jag i skrivande stund påväg till min fästman (ifall att någon skulle ha missat nyheten: så blev jag friad till i toppen av Eiffeltornet i söndags!)

Igår var jag på en första försöksdag till mitt nya jobb som glass och Macarons försäljare. Måste medge att det inte var det lättaste. Det var massor med information och nytt att lära sig och konstant någonting att göra. Kundbetjäning, städa, fylla på med Macarons lager och lyssna till jobbeskrivning/jobbinformation och i princip allt på franska (min boss kan engelska vilket kan vara bra i nödfall). Så i över fyra timmar jobbade min hjärna på högvarv och när vi stängde kiosken var jag helt död.

Vet inte när jag kan börja jobba på riktigt, för först måste jag lära mig allting men förhoppningsvis lär jag mig snabbt och kan efter det börja. För även fast det var helt galet mycket att göra så tror jag att efter att ha vant mig kommer trivas och om detta inte förbättrar min franska vet jag inte vad som gör.

Nu har jag låtit er plågas med ett långt inlägg så jag ska låta er gå. Önskar er på franska: une bonne journée!

IMG_2576.JPG

IMG_2553.JPG

3 reaktioner på ”Metro jumping

  1. Du skriver så bra så jag önskar alltid att det skulle vara mycket längre. Vi tröttnar nog aldrig på att få läsa om dina upplevelser och tankar. Jag brukar också kommentera på Alans sida men jag tror inte det kommer fram. Kram

Kommentera

