De arroganta fransmännen

Ett stort antal gånger i mitt liv har jag fått höra människor prata om fransmännen som snobbiga, högmodiga och arroganta. Jag har t.o.m. hört fransmän förklara till mig att speciellt i Paris är människorna inte speciellt trevliga.

Men låt mig säga vad jag anser om fransmännen. Efter att ha besökt Frankrike ett x-antal ggr (har ärligt talat tappat räkningen) och bott här i snart tre veckor anser jag att jag har åtminstone något att säga till om i saken.

Jag har funnit att fransmän (inkl. fransyskor) är allt annat än vad stereotyperna ofta säger.
Jag har mött på kindpussar, hjälpsamhet och en öppen artighet.
Visst kan fransmännen vara en aning långsamma med att få saker gjort. Visst finns det många som inte pratar engelska. Visst är fransmännen stolta över sitt språk, sin historia och sin kultur. Men varför är det fel att vara nöjd med sin bakgrund, sitt land, sitt språk och sin nationalitet?

Ja, jag är medveten om att min situation är någon annan än en random turist utan kunskaper i franska. Jag kan prata franska och efter några fraser har jag oftast berättat om min kärlek till Frankrike . Jag är medveten om att jag möter fransmännen med en positiv attityd och ett öppet hjärta.

Jag påstår inte heller att varenda fransman i Frankrike är helt underbar. Det finns av alla sorter. De finns de trevliga och de otrevliga. De stressade och de som har tid. De finns de hjälpsamma och de icke hjälpsamma. Men för mig har jag för det mesta bara mött på de underbara fransmännen.

IMG_2448.JPG

En reaktion på ”De arroganta fransmännen

  1. Så bra att du njuter av ditt liv i Frankrike. Det är nog så, tror jag, att som vi bemöter andra blir vi själv bemötta, egentligen nästan var än vi befinner oss. Positivt uppträde och åtminstone lite kunskaper i språket är alltid bra. Kramar

Kommentera

