Så typiskt franskt

När jag och Alan landade på Orly AirPort utanför Paris för lite mer än två veckor sedan möttes vi av ett rullband som var sönder. Bredvid mig gick en man och jag hörde hur han sa: så typiskt Frankrike, alltid är det någonting som är sönder. Jag log då och tyckte det var en aning kul men jag har måsta inse att det faktiskt är sant.

Det är verkligen typiskt franskt att någonting är sönder eller inte fungerar så som det ska. Under dessa dagar som vi varit här har jag mött på detta fenomen ett stort antal gånger.

Något annat typiskt franskt?

Förseningar. Allt från träffar med vänner till öppentider för restauranger. Fransmännen klarar liksom inte av att hålla tiden.

Men hej, du Frankrike, jag älskar dig ändå. Trots allt är ingen perfekt och du vet, baguetterna, vinet och osten, som också är typsikt dig, gör upp för allt det där andra.

IMG_2386.JPG

En reaktion på ”Så typiskt franskt

  1. det märks att du kommit närmare in i det franska livet och du börjar känna till deras seder och bruk, då blir det också mera< intressant än att bara vara en "turist"

Kommentera

