Sjungande i en kör

Denna kväll hittade jag mig själv sjungandes i en kör i svenska kyrkan i Paris. Inte vad ni väntat er precis? Men vet ni vad jag ska berätta er en hemlighet.

När jag var liten älskade jag att sjunga och vad jag har förstått så sjöng jag mycket. Min dröm var att bli sångerska och jag trodde ärligt talat att jag sjöng bra.

Sedan kom det en dag när jag var runt 10 år gammal och vår musiklärare lät mig förstå att jag var söt men att jag inte kunde sjunga. Den stunden var det någonting som gick sönder i mig.

Det låter radikalt men följderna blev att jag blev rädd för att sjunga när någon kunde höra. Så år efter år berättade jag till människor att jag inte kunde sjunga och stod för det mesta tyst när människor runt omkring mig spontant började sjunga en sång. Jag stod tyst inte för att jag inte ville sjunga men för att jag inte ville förstöra sången med min röst. Gång på gång tryckte jag ner den del av mig som längtade efter att sjunga mer än någonting annat.

Ännu idag kan jag ha svårt att våga sjunga när någon hör, för det finns en röst som viskar: kan du snälla bara sluta sjunga, ingen vill höra din fula röst. Men jag har börjat ta steg mot frihet i Jesu namn. För jag älskar att sjunga och det gör mig glad. Så varför skulle jag inte få sjunga då?

Det betyder inte att jag ska bli sångerska eller leda sång men det betyder att jag kan sjunga när andra finns i närheten och att jag får sjunga i frihet utan en viskande röst i mitt huvud.

Att ta tillfället i akt och börja sjunga i en kör är ett steg i frihet för mig. Att göra någonting jag längtat efter att göra flera år men inte vågat. Nu gör jag det, nu tar jag steget. Vi ska se var det slutar och om jag rent av kommer lära mig sjunga i stämmor.

IMG_2468.JPG

3 reaktioner på ”Sjungande i en kör

  1. Som du vet har jag alltid tyckt om att sjunga och inte alls förstått varför du inte har sjungit. Jag vet ju att du gjorde det som liten. Alla kan sjunga så det gör ont i mitt hjärta att höra att en lärare sånger nåt så dumt. Sjung sjung av hela ditt hjärta, högt och tydligt så att alla hör. Lycka till. Låt rösten ljuda högt och klart!

  2. LJUVLIGT att läsa! Blir så glad då folk int går med på att leva med dumma lögner :) och jag har aldrig tänkt att du sjunger dåligt ;) sjung för hjärtans lust! Super att du har kör nu :)

Kommentera

