En sak som gör mig förbannad

Vet ni vad som kan irritera mig enormt mycket? Jo, när ‘Finland’ liksom bara råkar glömma att vi är ett tvåspråkigt land. När de bara råkar glömma minoriteten svenskspråkiga i Finland och behandlar oss som om vi och vårt språk inte är viktigt alls.

Vad väcker dessa känslor inom mig just idag? Svar: en skylt på Tallinn båten (se bild).

För det är tydligen möjligt att skriva informationen på finska, på estniska, på engelska och även ryska. Men när man fått informationen dit på fyra språk så var det tydligen väldigt svårt att sätta dit ett femte, nämligen svenska.

Visst är jag medveten om att majoriteten av båtens kunder kanske är finskspråkiga, Ester eller rysktalande men vi finns trots allt vi svensktalande, både Finlandssvenskar och svenskar.

Varför är det så att minoriteter alltid nedvärderas? För det är ju alltid så. De som sticker ut, är annorlunda och unika de trampas ner och trycks under. Hur kan vi ändra dessa våra attityder? Säg mig, snälla säg mig hur.

IMG_2243-3.JPG

En reaktion på ”En sak som gör mig förbannad

  1. jo det är riktigt slött att de lämnat bort svenskan, de menar då att engelskan kompenserar svenskan ,eller hur tänker de, ganska många passagerare är ju nog svenska, du skall skriva ett e mail till ledningen och beklaga detta, kanske ändras det när tillräckligt många klagar

Kommentera

