Tankar av ett bortskämt barn

Jag har alltid fått vad jag önskat och bett om. Det är helt enkelt så som jag har växt upp. Mina föräldrar har skämt bort mig med en massa fina saker och låtit mig åka runt till alla de möjliga platser, även fast de egentligen inte alltid skulle haft möjlighet.

Jag har också alltid fått göra lite vad jag har velat. Fått vara fri och har fått vara här och där. Inga strikta regler eller tider då jag har måsta vara hemma. Fri uppfostran kallas det. Och jag har alltid ansett den fria uppfostran som någonting bra.

Den har funkat för mig och det är nog få gånger, om ens en enda gång, som jag medvetet har velat utnyttja min fria uppfostran, fast då har jag ju i och för sig haft Jesus.

Men igår insåg jag någonting som jag inte insett förut. Jag insåg vad min fria uppfostran har lärt mig om vad kärlek är och hur man visar kärlek. Jag vet att mina föräldrar älskar mig och genom allt jag har fått och den frihet de har gett mig har de visat sin kärlek till mig.

Och igår gick det upp ett ljus för mig att jag ofta har handlat precis likadant, att jag ofta handlar precis så för att visa min kärlek. Jag söker efter vad den andra person önskar och vill, och jag vill kunna ge det till personen lite enligt ‘no-matter-what’ eftersom det är så jag lärt mig att man visar kärlek.

Jag har också insett att det här kan vara farligt, rent av skadligt för mig. I min strävan att visa kärlek på det här sättet kan det leda till att jag ignorerar vad jag själv känner,vill och tror på, att jag blir utnyttjad eller övertrampad eller att jag börjar försöka förtjäna kärlek genom handlingar jag gör.

Det goda är att det nu har uppenbarats för mig och jag har blivit medveten om det. Det goda är att jag har en god Gud som kan hjälpa mig och leda mig på rätta vägar, dit jag behöver gå. Det goda är att Gud vet och visar sin kärlek till mig. Det goda är att han är KÄRLEK.

20140721-111602-40562288.jpg

En reaktion på ”Tankar av ett bortskämt barn

Kommentera

