När du vågar öppna din mun

Har du någonsin reflekterat över alla de chanser och möjligheter som finns överallt runtomkring dig men som du så ofta går miste om på grund av trötthet, samhällets normer, blyghet eller av en eller annan anledning? För låt mig säga det här, du och jag vi går miste om en hel del jämt och ständigt utan att ens vara medvetna om det.

Ja, detta är ett inlägg i vilket jag vill uppmuntra dig att kasta dig ut i det okända. Stiga ut ur din bekvämlighetszon, krossa samhällets strikta normer och se de möjligheter som omringar dig varje dag.

Jag vill börja med att berätta utifrån mina egna erfarenheter för jag har under åren samlat på mig en hel del. Låt oss börja med det nyaste och gå vidare till ett par äldre erfarenheter.

Det var onsdag och jag jobbade i butiken när två franska kunder dök upp. Jag lade givetvis märke till det och började diskutera på franska med dem. Tre minuter senare har jag en email adress och två dygn senare finner jag mig själv i Helsingfors ätandes med de två franska kunderna. Vilken möjlighet, vilken Guds välsignelse, men jag kunde ha missat denna chans. Jag kunde ha valt att vara tyst och inte prata med dem. Om jag hade gjort det skulle möjligheten tråkigt nog ha gått mig ur händerna.

Och så var det t.ex. gången jag kände att Gud kallade mig att gå och be för en vän. Jag kunde ha protesterat och stannat var jag satt men istället gick jag och bad för henne. Hon fick möta Gud och komma till tro.

Ett tredje sista exempel kunde vara skolresan till Frankfurt och besöket på Europeiska centralbanken då jag efter den allmänna presentationen stannade kvar och ställde några frågor till en som jobbade på ECB. Vilket ledde till att jag några dagar senare fick möta upp med et par översättare på självaste ECB.

Allt detta skriver jag inte om för att skryta och visa hur duktig jag är utan för att jag vill uppmuntra dig till att våga mera och ta vara på de möjligheter som finns. Allt som jag har fått vara med om ser jag som en Guds välsignelse och Gud som har lagt ner möjligheter i min omgivning men jag är mycket väl medveten om att jag för att få ta del av dessa möjligheter själv har måsta stiga ut ur min bekvämlighetszon. Och där utanför den har möjligheten blivit till verklighet.

För när du vågar öppna din mun och prata med någon du inte känner, eller när du vågar göra något som kanske verkar helt galet det är då du kan uppleva de mest fantastiska saker. Det är där mirakel och under sker. Det är där nya kontakter och relationer kan bildas. Det är där det spännande livet börjar. Så våga öppna din mun, våga ta ett steg ut i det okända, våga gå utanför din bekvämlighetszon. För när du tänker på det så finns det inget att förlora men allt att vinna.

20140711-214218-78138412.jpg

Kommentera

