Jag tycker om finska

Har ni nångång hört mig prata om hur mycket jag ogillar finska?
Att det är ett vedervärdigt och onödigt språk som jag inte vill lära mig?
Att det är ett språk jag dessutom inte kommer behöva kunna.

Det har ni säkert, för detta mitt finska hat har funnits i långa många år.
MEN, det är slut nu och det är över. Jag ogillar inte finska längre, jag känner överhuvudtaget inga hatkänslor mot finskan.

Utan istället känner jag att jag har varit blind, så otroligt blind.
Finska är ett genialiskt språk! Väldigt beskrivande och med så sjukt många bra uttryck.
Jag vill lära mig finska, jag vill så gärna kunna det. Det må vara ett krävande språk men jag VILL.
Och det vill det KAN jag lära mig, precis som jag lärde mig franska.

I många år har jag försökt sluta ogilla finska men det har gått mindre bra.

MEN nu har en förändring skett inom mig och jag omfamnar och tackar Gud för den.

SAMSUNG

Några favorituttryck på finska (som jag tagit från Houkutus)

  • Päivä päivältä
  • Et tiedä mistä mistään
  • Silloin tällöin
  • Ei voi olla totta
  • Kaiken kaikkian
En reaktion på ”Jag tycker om finska

  1. Härligt! Tycker det är synd att så många som inte kan finska automatiskt hatar det :( Tänker hjälpa dig på vägen lite; det heter ”et tiedä mistään mitään” och ”kaiken kaikkiaan” :)

Kommentera

