Finlandssvensk

Såg just på Finlands eurovisions final och att en finlandssvensk vann är en chock (nog för att jag röstade), heja finlandssvenskheten.
Vet inte om jag älskar låten direkt men jag älskar att finlandssvenskheten äntligen kommer fram i Finland.
Att vi går mot steget att visa att hej vi finns vi också.

Weheartit
Weheartit

För om det är någonting jag stör mig på är att bli ”smutskastad” BARA för att jag hör till en minoritet.
Jag menar bara för att jag är finlandssvensk och vi är en minoritet betyder det inte att man kan behandla oss hur som helst.
Vi finns, existerar, lever. Vi har lika mycket rättigheter som alla majoriteter har.

Visserligen har vi finlandssvenskar det inte dåligt, jag menar vi har rättigheter i vårt land, det skulle kunna vara värre.
Men jag är ändå glad över att finlandssvenskheten får synas!

Weheartit
Weheartit

 

En reaktion på ”Finlandssvensk

Kommentera

